Food Market Herkku piti mitä lupasi
Kaupallinen yhteistyö: Food Market Herkku
Kun Food Market Herkku avattiin viikko sitten keskiviikkona, kaverini kirjoitti Facebookiin:
"Kävikö nyt sit kuitenkin niin, että uudesta Herkusta tulikin aika hyvä? Muistelen tässä vaan sitä itkemisen määrää,minkä uudistus- ja ostouutiset aikoinaan aiheuttivat."
Heh heh, en itse kuulunut ääneen itkijöihin, mutta kyllä minä ehkä suhtauduin hienoisella epäilyksellä siihen, että perinteikäs Helsingin keskustan Stockan Herkku remontoidaan ja alkaa toimia S-ryhmän alla. Pelko oli se, että siitä tulee semmonen perus marketti.
Oli myös kummallista huomata, miten vahva oma tunneside tuohon paikkaan on. Olen käynyt siellä läpi lapsuuden eiralaisen mammani kanssa ostamassa herkkuja aina silloin, kun tultiin viearilulle Helsinkiin. Helsingissä asumiseni ajan olen suunnannut tuonne silloin, kun jotain kivaa on ollut luvassa, kuten piknik Espalla tai mun ja Tikin vuosipäivä (silloin on haettu aina Stockan Herkun paistopisteen beigeleitä ja Pihladephia-juustoa).
Siksi tuntuikin yhtäkkiä tärkeältä, että paikka säilyy kivana!
Toiveeni alkoivat pikkuhiljaa nousta, kun Food Market Herkun instassa alkoi ennen avajaisia olla kaikenlaisia tiiseripostauksia: Alkoi näyttää tyylikkältä!
Ja kun sitten pääsin avajaisiin, niin toiveet lunastettiin täysin. Uusi Herkku on todella onnistunut ruokakauppa. Ensimmäisenä silmiin pisti se, että käytävät ovat tilavat ja koko paikka tuntuu ylipäänsä sisustukseltaan rauhalliselta. Kala-, liha- ja muut tiskit on suunniteltu valtavan kauniiksi, seinien kaakelit ja fontit ovat kuin berliiniläisiltä metroasemilta. Juustoseinästä tuli mieleen joku ihana maalaiskauppahalli. Vihannes- ja hedelmähyllyillä oli esillä satokausituotteita, eli täältä on helppo hakea satokausityydytystä.
Tuotevalikoima vaikutti tosi kattavalta, sellaiselta, että lukipa mitä tahansa hipsterireseptikirjaa, niin täältä löytyy ainekset.
Olin myös liikuttunut esimerkiksi valtavasta öljyhyllystä, jossa öljyihin suhtaudutaan samalla pieteetillä kuin viineihin: Neuvotaan, mikä sopii minkäkin kanssa (en tiennyt esimerkiksi, että pähkinä- ja manteliöljyjä kannattaa käyttää salaatteihin ja ruokien viimeistelyyn) ja jopa samanlaisia kuvauksia öljyjen alkuperistä kuin viineissä on.
Todellista hifistelyä siis!
Ilahduin myös siitä, miten uusi Herkku ottaa ruokahävikin huomioon. Kuulemma merkittävä osa aiemman Stockan Herkun tappiosta (ja sehän oli harmillisen tappiollinen loppuaikoinaan) syntyi ruokahävikistä. Uudessa konseptissa aiotaan siksi tehdä paljon, jotta sitä ei tulisi. Tämä on paitsi taloudellisesti fiksua, niin luonnollisesti myös ihan ympäristöteko.
Hävikkiä vähennetään esimerkiksi sillä, että asiakasprofiilia tutkitaan tarkemmin analytiikan avulla (mikä menee ja mikä ei mene), perustuotteiden hinnat ovat aiempaa edullisemmat ja toisaalta ruokaostosten tekijöitä houkutellaan paikalle kiinnostavilla kauden tuotteilla ja sellaisilla tuotteilla, joita ei saa muualta Suomesta.
Lisäksi tuolla on käytössä zero waste -laput, mikä tarkoittaa sitä, että laputetusta tuotteesta saa ison alennuksen, koska viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päiväys on lähestymässä. Mä olen vanha lappuruokien ostaja (syinä sekä lompakko että ympäristö), usein tulee kokeiltua uusia ruokia juuri silloin, kun löytää jotain laputettua kamaa.
Paistopisteen ja salaattivitriinin tuotteet olivat minulle ne tärkeimmät, ja molemmista löytyi erinomainen valikoima. Niin odotan kesää, kun voi hakea Herkusta take away -salaatin ja mennä Espalle istuskelemaan sen kanssa.
Tuolla oli myös erinomaiset bissevalikoimat, ilahduin kassojen vieressä olevasta kiinnostavien oluiden hyllystä, jossa on vaihtuvia puteleita kausien mukaan. Sinne pitää siis suunnata aina kaupassa käymisen lopussa katsomaan, onko tarjolla jotain kiinnostavaa.
Ensimmäisen vierailun perusteella Food Market Herkku vakuutti täysin, ja veikkaan, että alan käydä tuolla nyt entistä useammin.
Kutka on ehtinyt käydä jo tuolla? Tykkäsittekö?
FACEBOOK // INSTAGRAM // BLOGLOVIN