Mutta mistä Maisan nimi tulee?

Kaupallinen yhteistyö: Oy Apotti Ab

Nyt raskauden myötä Maisaa (ja terveydenhuollon palveluita ylipäänsä) on taas tullut käytettyä paljon.

“Hei Julia Katariina! Valmistaudu tulevaan käyntiisi 7.2.2022 Maisassa!” puhelin piippaa vanhan kunnon tekstiviestin äänen, ja osaan jo arvata, kuka se siellä minulle viestittelee.

Minulle tulee Maisan viesteistä hyvä mieli. Välillä hän muistuttelee tulevista ajoista, välillä taas kertoo, että nyt olisi lääkärin tai terveydenhoitajan viestiä luettavana tai laboratoriotuloksia tarkastettavana.

Maisa on siis yksinkertaisuudessaan digitaalinen asiakasportaali. Se on käytössä HUSin erikoissairaanhoidossa sekä Helsingin, Kauniaisten, Keravan ja Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.

Otin Maisan käyttöön muistaakseni reilu vuosi sitten tammikuussa, kun neuvolassa ehdotettiin, että rekisteröidy palveluun. Se on tuntunut koko ajan tosi luontevalta. Mutta vasta nyt kun olen ollut elokuusta lähtien raskaana, olen kunnolla tajunnut, kuinka kätevästä palvelusta on kyse.

Opin instasta: Maisa-asiakasportaalista löytyyy biopankkiosio, josta voi helposti antaa halutessaan biopankkisuostumuksen näytteiden ja tietojen käyttöön lääketieteellisiä tutkimuksia varten ja näin tukea tutkimusta!

Maisan kautta voi hoitaa monia terveysasioitaan

Maisa helpottaa kansalaisten arkea kaikenlaisissa terveys- ja sosiaalipalveluissa: Palvelun kautta voi seurata omaa terveyttään, omia varauksia ja tapahtumia. Maisan kautta voi varata ajan paitsi itselleen, myös asioida muiden puolesta – itse esimerkiksi varaan sitä kautta lasten neuvolat, lääkärit ja hammastarkastukset. Puolesta asioiminen siis onnistuu.

Maisan kautta voi myös viestitellä ammattilaisten kanssa, minä olen esimerkiksi lähetellyt lääkärin kanssa viestejä Maisan kautta omasta liian alhaisesta hemoglobiinistani. On kätevää, kun ei tarvitse odotella tuntemattomasta numerosta tulevaa puhelua (johon ei koskaan ehdi vastata), vaan voi viestiä omalla ajallaan suojatussa verkkopalvelussa.

Maisa on yhteydessä Omakantaan, joten kun on kirjautunut Maisaan, voi samalla käydä uusimassa reseptejä Omakannassa.

Ja vielä: Maisan kautta voi sopia terveydenhuollon henkilökunnan kanssa tietoturvallisia videotapaamisia. Tätä en ole vielä kokeillut, mutta veikkaan että tämä on tulevaisuutta monissa hommissa. Jos on vaikka vatsataudissa, niin mieluummin sitä pyytää saikkutodistuksen terveyskeskuslääkäriltä videotapaamisen välityksellä kuin raahautuu paikalle.

Huh! Muistinko luetella kaiken? 

Kerron näitä juttuja siksi, että olisi tärkeää, että mahdollisimman moni ottaisi Maisan käyttöönsä. Tämä nimittäin helpottaa valtavasti paitsi potilaiden, myös terveydenhuollon henkilökunnan tekemistä.

Maisa

Maisaa voi käyttää sekä nettiselaimella tai sitten ladata mobiilisovelluksen.

Mistä on sote tehty? Kolmesta komponentista!

Kun tein Maisaan liittyviä insta storeja, mun piti nauhoittaa ne joku miljoona kertaa, sillä menin aina sanoissani sekaisin. 

Maisa nimittäin yhdistää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon.

(Puhuin aluksi perus- ja erikoisterveydenhoidosta – ei ei ei. Hahah, ei ole mitään erikoisterveydenhoitoa olemassakaan.)

Mutta niin, perus pulliainen ei tule ajatelleeksi, että terveydenhuolto koostuu perusterveydenhuollosta, kuten neuvolasta ja terveyskeskuskäynneistä ja erikoissairaanhoidosta, kuten HUSin palveluista. Kolmantena on vielä sosiaalihuolto, jonka puolella on perheille tarvittaessa tukea tarjolla. 

Nämä kolme muodostavat sen kuuluisan soten, josta tällä hetkellä puhutaan paljon. 

On tosi tärkeää, että nämä kolme pelaavat yhteen. Tämä säästää sekä henkilökunnan että potilaan aikaa ja hermoja – kaikkea ei tarvitse selittää uudestaan, kun tiedot löytyvät yhdestä digitaalisesta paikasta. Ja Maisan kautta voit asioida sekä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon että sosiaalihuollon palveluissa.

Ja mun kokemus on tähän mennessä ollut se, että perusterveydenhuolto (eli mun kohdalla tällä hetkellä neuvola) ja erikoissairaanhoito (eli ultrassa käyminen, pian myös synnyttäminen!) ovat toimineet hyvin yhteen, sillä Maisasta voi varata aikoja molempiin ja katsella molemmissa tapahtuneita juttuja.

Voin varata Maisan kautta sekä omia että lasten aikoja.

Keräsin Maisasta palautteita instan kautta, ja sain viestejä varmaan yli 200. Sain monia hyviä kehitysehdotuksia. Esimerkkeinä: aikoja ei aina ole varattavissa, pitäisi saada käyttöön mielellään koko HUS-alueelle, mieluiten koko Suomeen ja yli 12-vuotiaan lapsen asioimista pitäisi helpottaa.

Voin muuten ilokseni kertoa, että alaikäisen puolesta-asiointi laajenee Maisassa kattamaan myös 12-17-vuotiaat toukokuussa 2022.

Ehdottomasti eniten tuli kuitenkin kehuja Maisasta:

“Superhyvä! Hoidettu sohvalta tänä vuonna ehkäisy, hampaat, faskiitti kantapää, labrat.”

“On ihana seurata sikiösi hedelmänä -kalenteria.”

“Ihan paras juttu on esteettömyys kuuroille käyttäjille!”

“Asiointi ei ole koskaan ollut näin nopeaa.”

Maisan kehittäminen siis jatkuu, ja samalla olisi tärkeää, että mahdollisimman moni Maisan käyttöalueella asuva ihminen ottaisi sen käyttöön. Tämä helpottaa myös terveydenhuollon henkilökunnan työtä.

Loppuun fun fact: Mistä Maisan nimi tulee?

Okei, tämän opin ystävältäni, jonka sisko on Apotti-tukihenkilönä. Maisasta järjestettiin aikanaan nimikilpailu, jonka sitten Maisa voitti.

Nimittäin:

Englanninkielisen vastikkeen nimi on MyChart. Kun sovellus otettiin käyttöön, MyChart suomennettiin Maisaksi. Hahaa!

Previous
Previous

Raskausviikot 5–6: Voiko tämä olla totta?

Next
Next

Kerro nimesi, hyvä ihminen