Minulta huijattiin rahaa ja se hävetti – ei hävetä enää

Kaupallinen yhteistyö: Huijaripodi, Kuluttajaliitto

Muutamienkin kymppien menettäminen huijauksen vuoksi inhottaa, sillä siitä seuraa henkinen häpeä: miten minä nyt tähän haksahdin? Huijaus ei kuitenkaan ole koskaan uhrin vika.

Sain kerran puhelimeeni tekstarin: vastaa tähän viestiin “soittoääni” niin saat ilmaisen valitsemasi soittoäänen. Jep, tästä on vuosia. Olin 19-vuotias opiskelija ja tuohon aikaan ihmiset pitivät puhelimiensa soittoääntä päällä. 

Ajattelin, että kiva! Vastasin sen suurempia ajattelematta viestiin, mutten koskaan saanut haluamaani soittoääntä. Unohdin asian. Ja muistin sen karvaalla tavalla monen kuukauden päästä. Puhelinlaskuni meni suoraveloituksena tililtä, ja ihmettelin, että miten se nyt noin paljon on kuukaudesta toiseen. En kuitenkaan ollut tekstaillut ihan niin paljon opiskelukavereiden kanssa siitä, kenellä on etkot ja missä juodaan iltapäiväkahvit.

Tekstarin laittanut huijarifirma oli laskuttanut minulta 15 euroa kuussa jostain “datapalvelusta”. Soitin operaattorille ja sain “sopimuksen” loppumaan. Kuulemma tämä oli aika tavallista ja tälle ei oikein saanut enää tehtyä mitään. Olin hirveän kiukkuinen. Hävisin reilusti yli sata euroa, mikä oli valtava summa tuolloin. Ennen kaikkea hävetti, miten minä nyt niin typerä olin.

Jos verkossa oleva tarjous vaikuttaa liian hyvältä, se luultavasti on. Silti fiksut ihmiset joutuvat huijauksen uhreiksi, usein syynä on kiire ja se, ettei mieti kahta kertaa asiaa.

Huijaukset ovat super yleisiä

Sanotaan se heti kärkeen: Häpeäni oli täysin turhaa. Minä olin huijauksen uhri ja häpeä kuuluu aina huijarille – ei uhrille. 

Ihmisten huijaaminen on aivan järjettömän yleistä. Makustelkaa seuraavaa lukua:

Tänä vuonna, lokakuuhun mennessä suomalaiset ovat menettäneet verkkorikollisille yli 35 miljoonaa euroa. 

Kuluttajaliitolla on meneillään Huijarit kuriin -hanke. Siihen kuuluu erinomainen Huijaripodi, jossa esimerkiksi hakkeri, poliisi ja psykologi avaavat huijauksia sekä rikollisen että uhrin näkökulmasta. Podissa puhutaan, vastataan kysymyksiin, kuten mikä on huijaus, miksi se hävettää, voiko poliisi tehdä huijauksille mitään.

Asia on tärkeä, ja ajattelin osallistua kampanjaan tuomalla päivänvaloon tämänhetkisiä tavallisia huijauksia. Ajattelen, että jos kuulee jostain huijauksesta, siihen ei ehkä itse niin helposti sorru. Keräsin Instagramista teiltä huijauksia tai niiden yrityksiä – ja niitä tuli paljon. 

Poimin muutaman yleisen ja pyysin Kuluttajaliiton projektipäällikkö Tapani Veijaa kommentoimaan näitä.

Määrä korvaa huijauksen laadun

Postista tuli tekstari, että pakettisi on saapunut, klikkaa tästä linkkiä. Minulla oli juuri silloin tavaraa tulossa, joten klikkasin. Linkki vei virallisen näköiselle sivulle, jonne piti laittaa luottkorttitiedot. Kiireessä laitoin. Kun tajusin virheeni ja soitin pankkiin, tililtä oli ehtinyt jo lähteä 200 euroa.

Olen saanut virallisen kuuloisen viestin Tullista, että pakettisi on jäänyt matkaan, maksa summa, niin saat sen perille. En ollut tilannut mitään. 

On kahdentyyppisiä huijauksia. Sellaisia, joissa rikolliset lähettävät valtavasti viestejä suurelle joukolle, ja moni menettää vähän rahaa. Sitten on henkilökohtaisempia huijauksia, jossa yksittäiseltä ihmiseltä huijataan paljon rahaa, pahimmillaan koko omaisuus ja velkaa päälle. Tällaisiin huijauksiin liittyy usein huijaamista romanttisia tunteilla, mikä tekee rikoksesta paitsi taloudellisesti hirveän, myös henkisesti erityisen satuttavan.

Nämä tällaiset “klikkaa tästä linkki” tai “laita luottokorttitietosi tänne” -huijaukset ovat niin yleisiä, etten enää aina edes kiinnitä asiaan huomiota. Minut on täggätty lukuisia kertoja Instagramissa johonkin “voitit Dysonin” -kuvaan, minulle on lähetetty tekstareita milloin mistäkin (hah, eilen viimeksi: “uusi ääniviesti, klikkaa ja kuuntele” – ei minulla ole edes puhelinvastaajaa!) ja sähköpostihuijauksia tulee roskapostisuodatuksista huolimatta koko ajan. Nykyään ne osaa suurin piirtein tunnistaa, muttei läheskään aina.

“Kun näitä viestejä lähetetään tuhansille ja tuhansille ihmisille, niin aina jotkut tarttuvat. Jos vaikka tuhannelta ihmiseltä saadaan huijattua luottokortilta 60 euroa, se on jo paljon rahaa”, Tapani Veija sanoo.

Tuntuu, että huijausyritysten määrä on noussut viime aikoina: omituisia tekstareita, sähköposteja ja someviestejä tulee viikoittain.

Ihmisiä huijataan kiireessä ja kiireellä

Yksi tällainen linkkihuijaus, joka saapuu sähköpostiin harva se päivä on sähköposti “Antti Herliniltä”, jossa hän kertoo ostaneensa bitcoineja – ja ohessa on linkki, että osta tästä.

“Yleensä näitä mainostetaan jonkun rikkaan ja “vakuuttavan” suomalaismiehen nimellä. Viesteistä on löytynyt Mika Anttonen, Matti Rönkä, Juha Tapio, Jasper Pääkkönen ja Sauli Niinistö. Myös Sanna Marinin nimissä on yritetty huijata ihmisiä. Ilmeisesti hän on rikollisten mielestä tarpeeksi vakuuttava.”

Rikolliset ovat huijanneet tänä vuonna jo 13 miljoonaa euroa sijoitushuijauksiin. 

Vasta kun juttelin Tapanin kanssa, tajusin, että meinasin juuri hetki sitten itsekin mennä S-pankin nimissä tehtyyn huijaukseen. Virallisen näköisessä sähköpostiviestissä sanottiin, että “päivitä välittömästi S-verkkopankkitunnuksesi tiedot tai muuten ne lakkaavat toimimasta”. Aidosti ajattelin, että pitääkin päivittää, mutta kun en muistanut, missä verkkopankkitunnukseni ovat, homma jäi puolitiehen. Onneksi jäi.

“Usein huijaukset perustuvat kiireeseen. Vaikkapa ruuhkavuosia elävä ihminen ei kiireessä tarkista tai mieti asiaa pidemmälle ja klikkaa linkkiä tai antaa tietonsa. Jos ottaisi hetken ja miettisi, niin tajuaisi nopeasti, ettei tässä ole järkeä.”

Vertaiskaupassa huijareita on vaikea tunnistaa

Mulla oli tuote X myynnissä facen marketplacella. Sain viestin kiinnostuneelta, et sopiiko jos tehdään kaupat niin (koska tyyppi oli niin kiireinen, ettei millään itse päässyt noutamaan) että DPD lähettää kaksi ”agenttia” noutamaan tuotteen ja sitten tuovat kirjekuoressa fyrkat. Tutkittuani et a) on olemassa DPD niminen kuljetusfirma ja niillä on tällainen palvelu olin et okei miksei. No laitoin hänelle osoitteeni ja sähköpostiosoitteen. Pian mun sähköpostiini tuli niin huonosti tehty huijausviesti, että aloin vain nauraa. Siinä olis pitänyt maksaa tuotteen hinta, mitä olin myymässä vakuutena siitä noudosta ja sitten rämä ”agentti” tosiaan olisi tuonut kuoressa ne rahat.

Mediassa puhutaan paljon sijoitushuijauksista, mutta vähemmän tällaisista kirppishuijauksista”, Tapani sanoo.

Netin second hand -alustoilla, joissa tavikset myyvät tavaraa toisilleen huijareita on vaikea tunnistaa. Rikollinen voi esittää joko ostajaa tai myyjää, eikä huijausta pysty oikein tunnistamaan tuotteen hinnastakaan. Jos tavallisessa verkkokaupassa joku on tosi halpaa, niin hälytyskellot alkavat soida. Näin ei kuitenkaan käy vertaiskaupassa. 

Kannattaa varmistua jollain lailla, että vastassa on oikea henkilö vaikkapa googlailemalla tätä.

“Kaikkein paras olisi nähdä livenä ja ja vaihtaa rahat ja tuote samalla kertaa. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista tai edes koko homman idea.”

Viestinvaihto kannattaa käydä palvelun, kuten tori.fin tai FB:n market placen omassa kanavassa ja suorittaa tilisiirrot jollain tunnetulla tavalla kuten Mobile Payllä. Rahanvaihto jonkun agentin välityksellä on hälytysmerkki.

Eilisessä Hesarissa kerrottiin epämääräisistä Instagramista löytyvistä kaupoista, jotka paljastuivat huijaukseksi. Niistä kannattaa aina ilmoittaa.

Huijareita voi estää – mutta huijatuksi tuleminen ei silti ole uhrin vika

Kysyin Tapanilta muutaman tärpin siihen, miten voi välttää huijatuksi tulemista – ja mitä pitää tehdä, jos joutuu huijausrikoksen uhriksi.

Miten voi sitten yrittää välttää huijatuksi tulemisen? 

  1. Jos jokin kauppa vaikuttaa olevan liian hyvä ollakseen totta, näin luultavasti onkin.

  2. Ei kannata toimia hätiköiden tai kiireessä. Kannattaa aina miettiä muutaman kerran, klikkaako linkkiä tai antaako verkkopankkitunnukset.

  3. Nykyään viralliset tahot toimivat lähtökohtaisesti omien sovellustensa kautta: pankit verkkopankissa, posti omalla sovelluksella. Niinpä ei kannata koskaan kirjautua sähköpostin mukana tulleen linkin kautta palveluihin – kyse on todennäköisesti huijauksesta. Kirjaudu aina esimerkiksi verkkopankkiin menemällä suoraan verkkopankkin osoitteeseen tai käyttämällä mobiilisovellusta.

Jos huomaa joutuneensa huijatuksi

  1. Soita heti pankkiin ja sulje kortit ja verkkopankkitunnukset. Jotkut maksut saattavat olla vielä kesken, jolloin pankki voi keskeyttää ne.

  2. Tee poliisille rikosilmoitus, vaikka kyse olisi vain muutamasta kympistä. Jos sama huijaus on tapahtunut monta kertaa, on hyvä että poliisi on siitä kartalla.,

  3. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi auttaa reklamaatioiden tekemisessä, mikäli yritys on huijannut sinua.

  4. Traficomilla on Kyberturvallisuuskeskus. Jos epäilet, että olet esimerkiksi ladannut jonkun haittaohjelman, sieltä saa tietoturva-apua. Heille voi myös ilmoittaa huijauksista.

  5. Huijarit ovat rikollisia ja tekevät rikoksia. Jos sinua on huijattu, Rikosuhripäivystyksestä voi saada keskusteluapua ja neuvoja jatkosta.

Onko tullut vastaan muita huijauksia? Tee palvelus ja kerro, sillä mitä enemmän niistä puhutaan ääneen, sitä harvempi niihin haksahtaa!

Suosittelen ehdottomasti myös kuuntelemaan näitä jaksoja!
Kuuntele Huijaripodin jaksot:

Previous
Previous

Hyvästi homeinen muovirasia – hävikkiruoan hinta on liian kova

Next
Next

Länsimainen taloushistoria kiinnostaa: Lehman-trilogia